Välkommen till Bibelsidans frågeforum

frageladaDetta är Bibelsidans interaktiva forum för bibelfrågor där du både kan ställa frågor, följdfrågor själv svara och kommentera på andras frågor och svar. Vi tror att det är genom frågorna som svaren fördjupas - och väcker nya frågor. Detta för att man under hela sin livstid skall ha en härlig brottningsmatch med bibelordet! Använd frågeformuläret nedan! Eller: läs befintliga frågor och svar ännu längre ner och kommentera på dem! Du kan också gärna sända oss idéer på vad vi borde ta upp i videoundervisningen! Bibelsidan är en sida i första hand för bibel och exegetik (bibelutläggning) och inte för apologetik (även om det visserligen blir en hel del apologetiska inslag) eller samhälssdebatt. Om du har frågor av mer apologetisk (dvs försvar av kristen tro) eller samhällsdebatterade karaktär så föreslår vi därför att du besöker någon sida som speciellt inriktar sig på det; tex Apologia, Credoakademin, Svenska Evangeliska Alliansen, Claphaminstitutet mfl. OBS! Formuläret nedan har krånglat lite. Vi tittar på en lösning. Under tiden: skicka din fråga på email till bibelsidan@gmail.com istället! Ställ din bibelfråga här: Namn E-post * Fråga *

onsdag 26 mars 2014

Gemenskapsoffer?

Fråga: I Gamla Testamentet står det ju mycket om olika offer, tex syndoffer som man offrar för att bli fri från synd, men vad är ett gemenskapsoffer? Vad har det för mening/av vilken anledning offrades det? /Sofia

Bibelsidan svarar:

I GT är man mycket medveten om att allt som slaktas också innehåller liv. Därför var slakt något som var tvunget att ske under kontrollerade former och inför Guds ansikte väl medvetet om att livet återvänder till Gud som gett det (5 Mos 12:20-26).
 
På så sätt sker all slakt som ett slags offer (dvs livet ges till Gud) och faktum är att hebreiskan inte skiljer på orden utan bara har ett ord för slakt och offer: zavach. När man slaktar skall man alltså vara medveten om att ett liv ges för att jag som människa skall få äta köttet och därmed (fortsätta) leva. Djuret offras för den som äter och djurets liv går till Gud.  

Sammalunda gäller för syndoffer: djurets liv spills istället för människans eget trots att hon genom sin synd är värd att dö. På så vis manifesterar människan genom djuroffret på ett oerhört handgripligt sätt att hon är medveten om sin synd och behovet av Herrens nåd.  

Då man offrade/slaktade för att äta köttet och inte för att bränna upp det (som man gjorde vid synd/ brännoffer) åt man en del av djuret rituellt tillsammans med Gud – dvs i direkt samband med slakten i templet/tabernaklet och tjänstgörande präst och dessa måltidsoffer är uppdelade i egna kategorier varav ”gemenskapsoffer” är den utmärkta översättning Bibel 2000 ger. På hebreiska heter de zevach shelamim. Shelem kommer av samma rot som shalom (fred) och i vissa översättningar heter det till och med ”fridsoffer” eller "fredsoffer". I 1917 års översättning heter de oftast ”tackoffer”. 

Måltiden är utöver offret en av de tydligaste samhörighetsritualerna i GT och fortfarande oerhört grundläggande för mänskligt samliv: den man vill lära känna och vara vän med äter man också tillsammans med precis som att ett fredsfördrag ofta beseglades med en fest/måltid.  

I gemenskapsoffret kopplas dessa båda saker (offret och måltiden) ihop: gemenskap med Gud i en offermåltid där Gud påminner om sin närvaro dels genom prästen och templet  - som också äter av offret - och dels genom det döda köttet i offret (som tydligt visar att livet har tagits emot av Gud). Därför är gemenskapsoffret något oerhört viktigt i den gammaltestamentliga kontexten. I offerritualen ingår också osyrade bröd och i 3Mos 7:11-21 går det att läsa mer utförligt hur gemenskapsoffret skall gå till.

Man kan lätt jämföra ritualen med den kristna nattvarden som på många sätt är en direkt återspegling av gemenskapsoffret. Nattvarden rymmer dock ytterligare motiv och kan sägas inkorporera hela offer- och befrielse-terminologin i GT. 

Hoppas det kastade lite ljus över det hela. Allt gott!
 
Elias Tranefeldt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar