Välkommen till Bibelsidans frågeforum

frageladaDetta är Bibelsidans interaktiva forum för bibelfrågor där du både kan ställa frågor, följdfrågor själv svara och kommentera på andras frågor och svar. Vi tror att det är genom frågorna som svaren fördjupas - och väcker nya frågor. Detta för att man under hela sin livstid skall ha en härlig brottningsmatch med bibelordet! Använd frågeformuläret nedan! Eller: läs befintliga frågor och svar ännu längre ner och kommentera på dem! Du kan också gärna sända oss idéer på vad vi borde ta upp i videoundervisningen! Bibelsidan är en sida i första hand för bibel och exegetik (bibelutläggning) och inte för apologetik (även om det visserligen blir en hel del apologetiska inslag) eller samhälssdebatt. Om du har frågor av mer apologetisk (dvs försvar av kristen tro) eller samhällsdebatterade karaktär så föreslår vi därför att du besöker någon sida som speciellt inriktar sig på det; tex Apologia, Credoakademin, Svenska Evangeliska Alliansen, Claphaminstitutet mfl. OBS! Formuläret nedan har krånglat lite. Vi tittar på en lösning. Under tiden: skicka din fråga på email till bibelsidan@gmail.com istället! Ställ din bibelfråga här: Namn E-post * Fråga *

måndag 21 oktober 2013

Fråga: "I Matt 5:17-20 så säger Jesus att han inte har kommit för att upphäva lagen och att den som upphäver ett enda av buden ska räknas som den minste i himmelriket. Vad menar han och hur går detta ihop med gamla testamentets lagar om stening mm.? Gäller detta verkligen fortfarande?
/Samuel

Bibelsidan svarar:
Hej Samuel!
Det är en stor och mycket omdebatterad fråga du berör. Hur ska vi se på Lagen egentligen?
Låt oss börja med att noga kolla den text som du citerar. Jag tror att flera saker i själva texten kan hjälpa oss att förstå vad Jesus menar egentligen.

 Jesus säger i texten att han inte kommit för att upphäva "Lagen och profeterna", vilket är ett slags samlingsbegrepp för hela Gamla Testamentet, ibland sa man också "Lagen, profeterna och skrifterna". När vi läser ordet Lagen tänker vi lätt i termer av lagbud; "Om någon gör x ska den straffas med y" men när man i Bibeln talar om Lagen menas ofta de 5 moseböckerna eller hela GT, man talar alltså både om historia, Guds uttalade vilja,  Mose lagar till Israel, profeternas budskap och även offerväsendet. Allt det är Torah, Lagen. Ordet Torah skulle också kunna översättas med "Undervisning" (alltså Guds undervisning);

Historia - Visar i konkreta situationer hur Gud agerar och vem Han är. Han är den som skapat oss, Han förlåter folk när de omvänder sig, Han svarar på bön osv.

Guds uttalade vilja - Gud uttrycker på många ställen vad Han vill. Det främsta exemplet på detta är Guds 10 bud.

Mose lag - Visar hur Mose (med Guds ledning) tillämpade Guds vilja i Israel på den tiden.

Offerväsendet - Visar hur Gud genom offer kan rena oss från våra synder. Visar på vårt behov av att bli förlåtna för att kunna vara tillsammans med en Helig och god Gud.

Det Jesus säger är alltså; Gud har inte ändrat sig! Tyckte Han att det var fel att mörda innan tycker Han att det är fel fortfarande, och inte bara det utan Han tycker att det är fel att ens kalla någon en dåre. Läser man vidare i texten ser du att det är detta som Jesus fortsätter att förklara. Exemplen han tar på bud som man inte får upphäva är t.ex. "Du ska inte mörda" och "Du ska inte begå äktenskapsbrott" (moraliska principer, inte tillämpningar). Kort sagt; Gud är densamme igår, idag och för alltid och Hans vilja kommer aldrig att ändras. När Jesus nu säger att han ska uppfylla Lagen betyder det att han förkroppsligar Guds vilja genom att han lever ett liv utan synd, blir vårt offer, uppfyller Guds löften osv.

Hur ska vi då se på Mose lag, alltså den praktiska rättskipningen i Israel? Detta var en tillämpning av Guds vilja i en konkret situation.

Låt oss ta ett exempel. I Israel var det lag på att om en kvinna blev änka men inte hade barn så skulle mannens bror gifta sig med henne och ge henne barn. Detta kan låta ganska hemskt för oss. Men i den kulturen var det en väldigt bra lag; kvinnan blev i den kulturen försörjd först av sin far, sedan sin man och sist (om mannen dog) av sina söner. I det här fallet skulle hon alltså hamna mellan stolarna, hon kunde inte försörja sig själv, men kunde också få det svårt att gifta sig igen eftersom hon inte var jungfru längre. Lagen var till för att beskydda henne, eftersom Gud bryr sig om de utsatta i samhället. Men skulle denna lag fungera för oss att följa idag?

I Nya Testamentet förklarar Paulus att hedningar(icke-judar) som blir kristna inte behöver följa Israels lagar, och det var också därför man inte ville omskära dem. Vi tror på Israels Gud, men vi är inte judar! De lagar du nämnde om stening är en tillämpning för ett annat folk (ett väldigt speciellt folk som gemensamt beslutat att följa Guds vilja) i en annan tid och ett annat sammanhang.

I Apg 15:1-21 får vi följa hur apostlarna resonerar kring detta. De beslutar gemensamt att de hednakristna inte ska behöva följa Mose lag (förutom det som i Mose lag sägs gälla för även ickejudar: att inte äta blod och avgudaoffer och avhålla sig från otukt) men de åläggs ändå samtidigt att de hålla en hög moralisk standard.

Så har då Israels lagar, Mose lag, någon betydelse för oss eller ska vi bara hoppa över de texterna?
Själv tycker jag att det ger mycket att försöka förstå dessa lagar, eftersom de berättar om Guds vilja in i deras situation, vilket hjälper mig att förstå vad Gud värderar, så att jag kan förstå Guds vilja i vår moderna tid. Därför talar man i Nya Testamentet om att vi ska låta oss förvandlas genom sinnets förnyelse så att vi kan pröva vad som är Guds vilja (Rom 12:2).

I exemplet tidigare kan vi t.ex. se något av Guds omsorg om de utsatta i vårt samhälle. Det sporrar oss att hjälpa ensamstående, att hjälpa flyktingar och andra utsatta.

Vi står inte under Israels lagar, men vi står under Guds vilja. Vår uppgift blir att bedöma hur vi ska kunna följa Honom i vårt land, i vår situation.
Jag hoppas att svaret hjälpte, annars får ni gärna fråga vidare!
/Thomas Fryxelius