Har ni något bra att säga? /Linus
Bibelsidan svarar:
Det är inte så konstigt att du
inte hittar ordet celibat i bibeln eftersom detta ord inte finns i bibeltexten.
Det celibatet handlar om – att medvetet avstå från att leva ut sin sexualitet
för himmelrikets skull – är dock centralt när det kommer till den bibliska
undervisningen om sexualitet.
Den mest sammanhängande
undervisningen på detta tema hittar man hos Paulus. Särskilt 1 Kor 6:12-7:40
kan (till stora delar) ses som ett brandtal just för att leva som singel.
Det är den uppenbart ogifte* aposteln Paulus som talar:
Helst skulle jag vilja
att alla människor vore som jag (dvs ogift). Men var och en har sin gåva från
Gud, den ene av ett slag, den andre av ett annat. Till de ogifta och änkorna
säger jag att det är bäst för dem om de förblir som jag. Men om de inte kan
leva avhållsamt skall de gifta sig, eftersom det är bättre att gifta sig än att
vara upptänd av begär. …
Den ogifte är angelägen om det
som tillhör Herren, hur han skall göra som Herren vill. Den gifte är angelägen
om det som tillhör världen, hur han skall vara sin hustru till lags, och så
blir han splittrad. Den ogifta kvinnan, jungfrun, tänker på det som tillhör
Herren, att hon skall vara helig både till kropp och själ, men den gifta
kvinnan tänker på det som tillhör världen, hur hon skall vara sin man till
lags. Detta säger jag för ert eget bästa, inte för att snärja er, utan för att
ni skall leva anständigt och stadigt hålla er till Herren och inte slitas hit
och dit. …
En hustru är bunden så länge
hennes man lever. Men om mannen dör, är hon fri att gifta om sig med vem hon
vill, bara det sker i Herren. Men lyckligare är hon om hon förblir som hon är.
Det är min mening, och jag tror att också jag har Guds Ande. (1 Kor 7:7-9,
32b-35, 39-40)
Av sammanhanget är det tydligt
att Paulus främsta angelägenhet i det han skriver är att missionsuppdraget ska
kunna utföras så effektivt som möjligt. Och alla som har bildat familj kan ju
ganska lätt konstatera att han har rätt: med äktenskap och barn kommer nya
lojaliteter – lojaliteter som Paulus på intet sätt ifrågasätter. Faktum är att
det är just för att han bejakar dessa som han (i stället) förordar celibatet.
Om tiden är kort är det kanske viktigare att prioritera missionen än att
”stadga sig” med fru/man och barn – för att nu inte tala om villa, volvo och
vovve …
Hursomhelst kan man säga att
Paulus i och med detta bygger vidare på en undervisning som kan härledas även
till Jesus själv. I slutet av sin undervisning om äktenskapet i Matteus 19
säger Herren:
Inte alla förstår det ordet utan
endast de som har fått den gåvan. Det finns de som inte kan gifta sig, därför
att de är födda sådana, och de som inte kan det, därför att människor gjort dem
sådana. Och det finns andra som för himmelrikets skull inte gifter sig. Den som
kan förstå detta, må ta det till sig. (Matt 19:11-12)
I dessa verser identifierar Jesus
tre olika grupper, som alla har det gemensamt att de behöver leva i celibat:
1) De som är ”födda sådana”
2) De som har blivit ”gjorda
sådana”
3) De som ”för himmelrikets skull
inte gifter sig”
Kategori 1 kan med största
sannolikhet handla om flera olika grupper. Det kan handla om personer som inte
känner sig attraherade av andra och/eller saknar längtan efter familj och barn.
Men det kan även handla om könlösa eller människor med en sexuell orientering
som gör att de känner att de inte vill eller kan ingå ett (heterosexuellt)
äktenskap.
Kategori 2 ska rimligen ses som
en omskrivning för kastrater eller eunucker – en grupp som inte är särskilt
vanlig i Västvärlden i dag (även om sterilisering faktiskt förekommer även i
Sverige), men som definitivt var en folkgrupp att räkna med i det gamla
Romarriket.
Kategori 3, slutligen, handlar om
just det som aposteln Paulus talar om i 1 Kor 7: människor som med hänvisning
till sin personliga kallelse till mission och evangelisation väljer att avstå
från äktenskap och barn – ”för himmelrikets skull”.
Celibatet kan därmed beskrivas
som ett bejakat singelskap. En önskan eller kallelse att leva utan vare sig
tillfälliga eller långvariga sexuella relationer, och därmed också utan det
familjeliv som kan bli frukten av att vara gift. Detta för att kunna använda
all sin tid åt att sprida och förkunna evangeliet utan att behöva ta hänsyn
till familj.
Så även om celibatet som term
inte återfinns i Bibeln är det likafullt ett fullt legitimt livsval hämtat
direkt från bibelordet och som bär på en särskild välsignelse för den som
väljer att gå in i det.
Olof Edsinger
PS! Underförstått i resonemanget
ovan är att sex är något som hör äktenskapet till. En kristen som inte är gift
uppmanas i Bibeln avstå från sex fram till dess att han eller hon gifter sig.
Om detta ”tillstånd” ska benämnas med termen celibat eller inte kan man
diskutera. Bibelns uttryck för sex före eller utanför äktenskapet är ”otukt”.
Se gärna mina andra artiklar i ämnet på www.efterkristus.nu