Välkommen till Bibelsidans frågeforum

frageladaDetta är Bibelsidans interaktiva forum för bibelfrågor där du både kan ställa frågor, följdfrågor själv svara och kommentera på andras frågor och svar. Vi tror att det är genom frågorna som svaren fördjupas - och väcker nya frågor. Detta för att man under hela sin livstid skall ha en härlig brottningsmatch med bibelordet! Använd frågeformuläret nedan! Eller: läs befintliga frågor och svar ännu längre ner och kommentera på dem! Du kan också gärna sända oss idéer på vad vi borde ta upp i videoundervisningen! Bibelsidan är en sida i första hand för bibel och exegetik (bibelutläggning) och inte för apologetik (även om det visserligen blir en hel del apologetiska inslag) eller samhälssdebatt. Om du har frågor av mer apologetisk (dvs försvar av kristen tro) eller samhällsdebatterade karaktär så föreslår vi därför att du besöker någon sida som speciellt inriktar sig på det; tex Apologia, Credoakademin, Svenska Evangeliska Alliansen, Claphaminstitutet mfl. OBS! Formuläret nedan har krånglat lite. Vi tittar på en lösning. Under tiden: skicka din fråga på email till bibelsidan@gmail.com istället! Ställ din bibelfråga här: Namn E-post * Fråga *

tisdag 30 april 2013

Hur skiljer sig GT och NT i synen på ledarskap?

Hej Bibelsidan!

Hur skiljer sig GT och NT i synen på ledarskap? /Julia

Bibelsidan svarar:

I Gamla testametet (GT) handlar gott ledarskap om att föra Israels folk in i en djupare och bättre relation till Gud och därmed till en tryggare och bättre tillvaro i det utlovade Landet (Israel).

Ledaren skall därför vara ett föredöme i oförvitligt liv, söka och älska vishet och ha en nitisk överlåtelse till Herren. Löftet att få bo i Landet hänger ihop med om foket följer Herrens undervisning eller inte:

Om du lyssnar till Herren, din Gud, och troget följer alla hans bud, som jag i dag ger dig, skall Herren, din Gud, upphöja dig över alla andra folk på jorden. (…). Herren skall se till att du får välsignelse över dina lador och över allt ditt arbete, han skall välsigna dig i det land Herren, din Gud, vill ge dig.  (…) när du håller Herrens, din Guds, bud och vandrar hans vägar. 5Mos 281ff

Ett gott ledarskap handlar därför om att få folket att älska och leva efter lagen. Den största ledaren och föredömet i GT blir därmed Mose som förkroppsligar dessa egenskaper.

De gammaltestamentliga ledarna ställs ideligen inför två stora ödesfrågor: dels synen på andra gudar och dels i hur hög grad de vågar lita till Herrens makt.

De ledare i GT som får ett gott omdöme är de som genomskådar de andra gudarna som falska och döda och därför sätter stopp för tillbedjan av dessa samt vågar gå i tro på att Herren räddar, försörjer och vägleder även om hela tillvaron tyder på något annat.

NT

Det nytestamentliga ledarskapet har inte samma fokus på ”Landet” utan här ligger istället fokus på “Himmelriket” – dvs det land Gud har i beredskap för sitt folk genom sin Messias: Jesus från Nasaret.

Därmed blir ledarskapet av mindre politisk karaktär och mer av andlig. Fortfarande handlar det om att vara ett föredöme i gudsrelation och överlåtelse. Fortfarande handlar det om att våga lita på Herren oavsett omgivningen. Men då Guds förbundslöfte i Jesus och hans offerdöd i första hand gäller Himmelriket och inte Israel blir det kristna ledarskapets fokus att få de man leder att älska och leva efter Jesus (den inkarnerade gudsundervisningen).

Jesus blir därmed det kristna ledarskapets viktigaste riktmärke och förebild och allt annat ledarskap skall vara och blir underställt honom.

De kristna ledarnas stora utmaningar i NT handlar om villoläror om Jesus (avguderi) och att våga dö martyrdöd (våga lita på att Jesus är Herre också över döden). Dvs egentligen samma saker som de gammaltestamentliga fast på ett andligt plan och kopplat till Jesus som person.

För att uttrycka det kort: Synen i GT och NT på sättet att leda och drivkrafterna till att vilja leda är alltså samma, men slutmålet skiljer: I GT är det Landet och i NT är det Himmelriket. S

om kristen måste man dock ha klart för sig att Landet används som en typologi (modell) för just himmelriket och det gör att den gammaltestamentliga synen på ledarskap inte är försvunnen bara för att man är kristen men i ljuset av Kristus blir den ofta transformerad.

Några belysande bibelord om ledarskap:

Kungen skall inte skaffa sig en mängd hästar (…). Han skall inte skaffa sig en mängd hustrur och förledas till avfall av dem. Inte heller skall han skaffa sig en stor mängd silver och guld. När kungen har bestigit tronen skall han låta göra en avskrift av denna lag [dvs Torahn], den lag som de levitiska prästerna har hand om. Han skall ha den hos sig och läsa i den så länge han lever, så att han lär sig att frukta Herren, sin Gud, och troget följer allt som står i denna lag, alla dessa stadgar. Då förhäver han sig inte över sina bröder och viker inte av från lagen åt vare sig höger eller vänster, och då skall han och hans ättlingar regera länge i Israel. 5 Mos 17:16- 20

Jesus kallade till sig dem och sade: ”Ni vet att de som räknas som härskare är herrar över sina folk och att furstarna har makten över folken. Men så är det inte hos er. Den som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara den förste bland er skall vara allas slav. Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.” Mark 10:42

Församlingsledaren måste ju vara oförvitlig, eftersom han är Guds förvaltare. Han får inte vara självgod, inte häftig, inte missbruka vin, inte vara hårdhänt, inte sniken, utan skall vara gästfri, godhjärtad, behärskad, rättrådig, from och sträng mot sig själv. Han skall hålla sig till lärans pålitliga ord, så att han kan styrka andra med en sund undervisning och vederlägga motståndarna. Tit 1:7